• آموزش لینک سازی داخلی سایت برای سئو

لینک‌ سازی داخلی سایت یک فرآیند زمانبر اما مهم برای سئو داخلی سایت است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا و چگونه لینک‌سازی داخلی سایت برای سئو انجام دهیم.

برای اینکه  محتوای شما رتبه بگیرد نیاز به لینک ­سازی دارید. گوگل بهترین صفحات و پست­های لینک شده به مکان­های دیگر را در وب پیدا می­کند. لینک‌های داخلی محتواهای مرتبط را در سایتتان به یکدیگر متصل می­‌کند و به گوگل ایده ه­ای از ساختار وب­سایت شما می­دهد. وجود لینک‌ها می‌تواند سلسله مراتبی را برروی سایت شما ایجاد کند که از این طریق می­توانید صفحات و پست­هایی که لینک‌های با ارزش ­تری نسبت به بقیه دارند، را ارائه کنید. بنابراین باید یک استراتژی برای لینک­‌سازی داخلی سایت خود تعریف کنید تا از این طریق بتوانید سئو سایت خود را ارتقا دهید.


چرا لینک ­سازی برای گوگل با اهمیت است؟

لینک سازی داخلی سایت - اهمیت لینک سازی برای گوگل

گوگل با استفاده از لینک‌ها،  محتوایی که بر روی سایت شما قرار دارد را پیدا می‌کند و از طریق این لینک­ها ارزش محتوای شما را می­ فهمد.


ارتباط بین محتوا

کرال یا خزنده­ های گوگل لینک‌های داخلی و خارجی سایتها را توسط یک ربات که به آن ربات گوگل می‌گویند، ردیابی می‌کند. این ربات به صفحات اصلی یک سایت وارد می‌شود و شروع به رندر کردن صفحات و دنبال کردن اولین لینک می‌کند. گوگل با دنبال کردن لینک‌ها می‌تواند ارتباط بین صفحات مختلف، پست­ها و سایر محتواها را پیدا کند. بدین ترتیب گوگل متوجه می­شود کدام­یک از صفحات در سایت شما موضوعات مشابهی دارند.

بطور مثال در سایدبار پستها، شما می‌توانید لینک­هایی را برای دسته ­بندی “محتوای سئو”  و  برچسب‌هایی را برای “لینک­های داخلی” و “ساختار سایت” ببینید. گوگل  توسط اضافه کردن لینک­ها متوجه می‌شود که محتوای این صفحات مرتبط با محتوای پستها هستند.


لینک‌های باارزش
لینک سازی داخلی سایت - اهمیت لینک سازی برای گوگل

علاوه براین گوگل متوجه روابط بین محتواها می­ شود و ارزش یک صفحه را بین تمام لینک­ها در صفحه تقسیم می ­کند.

در اغلب موارد، صفحه اصلی یک سایت بیشترین لینک­های با ارزش را دارد چرا که بیشترین بک لینک­ها را دریافت می­کند. این لینک­های با ارزش بر تمام لینک­های صفحه اصلی تاثیر می‎‌گذارد. همچنین لینک­های با­ ارزش بین صفحات داخلی سایت و دیگر صفحات هم تقسیم خواهد شد.

بنابراین، جدیدترین پست­های وبلاگ شما بیشترین لینک­های باارزش را دریافت می­ کنند اگر این لینک­ها از صفحه اصلی سایت باشد گوگل سریع­تر از وقتی که از دسته­ بندی سایت­ها باشند متوجه آن­ها خواهد شد.

زمانی که یک پست لینک‌های با ارزش زیادی را دریافت می­ کند، آن پست نیز به عنوان یک پست باارزش تلقی می­شود. زیرا گوگل خیال می­کند یک صفحه که بیشترین لینک را داراست بسیار مهم تر از بقیه صفحات می­باشد. و از این طریق شما می­توانید رتبه یک صفحه را ارتقا دهید.

ایجاد یک استراتژی لینک­ سازی داخلی

ارزیابی و بهبود مستمر استراتژی لینک‌های داخلی برای سئو بسیار با اهمیت است. با اضافه کردن لینک‌سازی صحیح داخلی، مطمئن شوید که گوگل متوجه روابط بین صفحات داخلی سایت و همچنین روابط بین صفحات کم ارزش و باارزش شما خواهد شد.


ساختار ایده آل
لینک سازی داخلی سایت - اهمیت لینک سازی برای گوگل


ما همیشه به صاحبان وب­سایت­ها توصیه می‌کنیم که سایت خود را به عنوان یک هرم در نظر بگیرند و مهم­ترین مطالب سایتشان را بالای سایت قرار دهند. ما این مقالات را به عنوان محتوای بنیادی یا کورنراستون (cornerstone) می‌نامیم. باید تعداد زیادی لینک به محتوای با اهمیت از صفحات وابسته به موضوع مرتبط در هرم قرار دهیم، این صفحات باید بیشترین لینک­های باارزش به آن صفحه را دارا باشند.  با این حال، شما باید از صفحات برتر به صفحات زیرین با موضاعات مرتبط لینک دهید. لینک­ سازی داخلی به محتوای مرتبط، به گوگل نشان می­دهد که چه صفحاتی با اطلاعات مشابه نگه داری خواهند شد.

زمانی که یک مقاله را می‌نویسیم علاقه مند هستیم که این مقاله در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مشابه رتبه‌ی دریافت کند. چنین کاری زمانی امکان­پذیر می‌گردد که ما مقالات مشابهی مانند “چگونه شروع به تحقیقات کلمه کلیدی کنیم” و “7 راه جلوگیری از اشتباهات برای تحقیق کلمات کلیدی”  بنویسیم و آن­را به مقاله اصلی لینک­ دهی‌کنیم. گوگل چنین درکی را دارد که مقاله اصلی دارای بیشترین اطلاعات با تعداد کلمات بالاتر از بقیه مقالات در مورد یک کلمه کلیدی خاص است.

بنابراین، گوگل رتبه محتوای اصلی را بالاتر از محتواهایی که کوتاه­تر هستند و در مورد کلمه کلیدی خاصی نوشته شده ­اند قرار می­دهد.
فراموش نکنید از بالای صفحه لینک­ سازی کنید.

باید برای پست‌ها و صفحات مرتبط با یک موضوع خاص لینک­سازی انجام دهیم، بدین صورت محتوای اصلی شما بیشترین اعتبار را از دیگر صفحات دریافت می‌کند. با چنین کاری گوگل این پست­ ها و صفحات را با ارزش­تر از بقیه تلقی می­‌کند و در جایگاه­های بالاتری قرار می­‌دهد.
لینک کردن به پست­های مرتبط

برای لینک­ سازی داخلی، از یک بلاگ شروع کنید و لینک­های داخلی را به دسته‌­بندی پست­ها اضافه کنید. این کار برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو بسیار مهم است.

اضافه کردن لینک به دسته و برچسب­ها به گوگل کمک می‌کند تا ساختار وبلاگ شما را بهتر درک کند و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند به راحتی به پست­های مرتبط دسترسی پیدا کنند. در یواست(Yoast)  ما همیشه به دسته، تگ و برچسب­ها در سایدبار هر پست لینک می‌کنیم:



لینک سازی داخلی سایت - اهمیت لینک سازی برای گوگل



لینک به آخرین پست­های محبوب

بهتراست که لینک­ سازی داخلی را به پستهایی که در وب سایت شما محبوب ­تر یا تازه‌­تر هستند، انجام دهید. این پست­ها جزء بهترین پست­‌ها هستند که می‌توانند در سایدبار یا در فوتر قرار بگیرند تا در همه صفحات و پست­ ها نشان داده شود.

ایجاد یک بخش به نام پست­های محبوب یا تازه به سود سایت شماست به این دلیل که لینک­های با ارزش زیادی از صفحات و پست­های دیگر به این بخش لینک داده می‌شود.

 
مطالب بیشتر در مورد لینک­های داخلی
لینک­های نوفالوو

احتمالا شما لینک‌هایی دارید که برای سئو وب سایت شما اهمیت زیادی ندارند. اگر شما یک لینک ورود (لاگین) برروی صفحه اصلی برای مشتریانتان دارید، نمی‌خواهید لینک‌های با ارزش را به صفحه ورود (لاگین) خود سرریز کنید به این دلیل که این صفحه نیازی به رتبه بالا در نتایج جستجو ندارد.

شما برای جلوگیری از این­کار و از دست رفتن لینک‌های باارزش می‌توانید با استفاده از برچسب (تگ) “نوفالو” از گوگل بخواهید که این لینک­ها را پیگیری نکند، بدین صورت لینک‌های باارزش از بین نمی‌رود.

اکنون شاید به این فکر می‌کنید که باید به دنبال لینک­های نوفالو (لینک­هایی که اهمیت خیلی کمی نسبت به لینک­های باارزش دارند) باشید. چنین کاری چند سال گذشته بسیار با اهمیت بود اما در حال حاضر اهمیت آن بسیار پایین آمده است. اگر برچسب نوفالو را در یک صفحه قرار دهید، لینک­های با ارزش برای تمام آن صفحه ازبین می­رود. به جای اینکه لینک­های “نوفالو” در یک صفحه بسازید لینک­های فالو اما با تعداد کم بسازید.

توجه داشته باشید اضافه کردن یک برچسب “نوفالو” به این معنا نیست که صفحات مورد نظر نمی‌تواند در نتایج موتورهای جستجو گوگل دیده شود. اگر شما نمی‌خواهید صفحات یا پست­هایتان در نتایج جستجو نمایش داده شوند، باید برای آنها یک برچسب بدون شاخص (NO-index)  نیز اضافه کنید. برچسب “بدون شاخص” به این معنی است که گوگل نباید این صفحه را رندرکند و همچنین نباید محتوا را در فهرست گوگل و درنتیجه در نتایج جستجو نمایش دهد.


انکر تکست

زمانی که شما تصمیم گرفته‌اید که کدام لینک باید برروی یک صفحه و کدام صفحه­‌ها باید لینک­های باارزش دریافت کنند، بسیار با اهمیت است که انکر تکست­های درست را هم انتخاب و استفاده کنید.  انکر تکست  متن قابل کلیک برای بازدیدکنندگان است. به طور مثال، متن انکرتکست زیر شامل دوتا لینک داخلی، “link schema” و “paid links” می­باشد:


لینک سازی داخلی سایت - اهمیت لینک سازی برای گوگل



شما می‌توانید متن انکرتکست حاوی لینک را در تصویر بالا ببینید.

وجود بیش از حد انکر تکست در یک صفحه، ممکن است برای وب سایت شما بسیار مضر باشد. بهینه سازی بیش از حد به معنی کی ورود استافینگ(Keyword stuffing)  است.

در گذشته برای یک مقاله می­توانستیم به انکرتکست­‌ها کلمه کلیدی مشابه بدهیم و موتورجستجوی گوگل رتبه وب سایت شما را برای کلمه کلیدی موردنظر افزایش دهد. امروزه گوگل بسیار هوشمند شده است و محتوای قبل و بعد یک کلمه کلیدی را کاملا متوجه می­‌شود و شما دیگر نمی‌توانید یک واژه کلیدی را براحتی به محتوا اضافه کنید. بنابراین برای اضافه کردن کلمه کلیدی باید با احتیاط پیش بروید و این نکته را در نظر بگیرید که برای تمام کلیدی تان نباید از لینک استفاده کنید.


با یواست سئو پریمیوم به راحتی  لینک­‌سازی داخلی را انجام دهید.

پلاگین یوست سئو پریمیوم (Yoast SEO Premium)، ابزار پیشنهادی لینک­‌سازی داخلی می‌تواند شما را در بهبود ساختار لینک­‌سازی داخلی و پیدا کردن پستهای مربوط به لینک یاری دهد. هنگامی که شما یک مقاله را می­نویسید، بلافاصله می­توانید آن­را به یک پست مرتبط لینک دهید.

همچنین این پلاگین شامل گزینه‌ای برای انتخاب مهم‌ترین مقاله به عنوان محتوای اصلی است و آن را در بالای لیست  قرار می‌دهد، بنابراین هرگز لینک­های آن مقاله را فراموش نخواهید کرد.

در نسخه رایگان یوست سئو، شما همچنین یک ابزار مفید به نام شمارنده لینک ­سازی متن می‌ببینید. این ابزار لینک­‌سازی داخلی را در یک پست انجام می­دهد و لینک­های داخلی را به سمت پست معین خواهد برد. این­ موضوع نشان می‌دهد که کدام پست‌ها  از چندین لینک استفاده کرده‌­اند و یا اینکه کدام لینک‌ها بیشتر از همه استفاده شده‌­‍‌اند.  بدین صورت می­توانید به طور هدفمند برروی ساختار سایت خود کار کنید. همچنین به راحتی می‌توانید پست­هایی که به پست مدنظرتان لینک نشده‌­اند را پیدا کنید. بعلاوه این امکان را به شما می‌دهد که پست­ها و صفحاتی را که به پست­ها و صفحات دیگر وب سایت شما مرتبط نیستند، پیدا کنید. با استفاده ازاین فیلتر، می­توانید پست‌های مهمی را که نیاز به لینک‌های داخلی دارند و بیشترین ورودی را به شما می­دهند، پیدا کنید وبرای آن­ها لینک­سازی انجام دهید.


 محتوای خود را لینک کنید!

بدون لینک، محتوای شما نمی‌تواند رتبه بالایی دریافت کند! بااستراتژی لینک­‌سازی درونی، می‌توانید نشان دهید که کدامیک از محتواها به یکدیگر مرتبط هستند و کدامیک از مقالات شما آموزنده­تر و با ارزش­تر هستند.

اگر از این دستورالعمل‌ها در پست موردنظرتان استفاده کنید، گوگل و کاربران سایت شما را بهتر درک می‌کنند، این امر به نوبه خود باعث افزایش احتمال رتبه­‌بندی سایت شما خواهد شد.

حتما در مورد لینک سازی داخلی خودیک استراتژی در ابتدای راه تعیین کنید و اگر سایت شما هنوز راه اندازی نشده است می توانید براساس مطالب بالا یک استراتژی کاملا استانداردی پیاده سازی کنید


تاریخ ثبت: ۱۳۹۹,۱۰,۱۴
بازدید: 4415
این مطلب را به اشتراک بگذارید cloob  twitter  stumbleupon  linkedin  Facebook