• بک لینک چیست؟ و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

بک لینک همان لینکی است که یک سایت, از یک سایت دیگر دریافت می کند. بک لینک ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتور های جستجو داشته و از همین جهت است که در فرآیند سئو, بسیار مورد توجه قرار می گیرند. موتور های جستجو از فاکتور های مختلفی برای نشان دادن یک سایت در نتیجه های جستجو استفاده می کنند. کسی دقیقا نمی داند که بک لینک ها در این زمینه چقدر تاثیر گذار هستند اما در طول زمان ثابت شده که بک لینک ها اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر به سئو اهمیت می دهید, مهم است که یک آنالیز جامع از بک لینک های خود داشته باشید و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. بک لینک های خوب به شما کمک خواهند کرد تا در گوگل و سایر موتور های جستجو رتبه بهتری کسب کنید. از طرفی دیگر, بک لینک های بد می توانند باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شوند و حتی وبسایت شما را نیز پنالتی کنند. بنابراین برای اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت های ناخواسته, باید همیشه یک تناسب معقول میان بک لینک های بد و خوب برقرار کنید.

هر چه تعداد بک لینک های یک وبسایت بیشتر باشد, ارزش و اعتبار آن نزد گوگل بیشتر می شود. باید توجه داشته باشید که کیفیت در اینجا حرف اول را می زند و لذا همه لینک ها ارزش یکسانی ندارند. در واقع, دریافت چند بک لینک با کیفیت از منابع مناسب از هزاران بک لینک از سمت وبسایت های اسپم بهتر است.
 

چقدر زمان می برد تا بک لینک ها در سئو گوگل تاثیر بگذارند؟

نکته مهم این است که گوگل هم به هیچ وجه به این شکل و به این سرعت به کسی رتبه نمی دهد, معمولا برای دیدن نتایج بک لینک ها بایستی لینک هایی که ثبت می شود بصورت طبیعی توسط گوگل شناسایی شوند و توجه نمایید این موضوع خارج از اختیار ما می باشد و بصورت مستقیم به گوگل موبوط می شود. اگر می خواهید کار سئو انجام بدهید باید خیلی صبور باشید. این کار می تواند ۱ الی ۳ ماه بطول میانجامد.

امروزه مردم برای هر چیزی از گوگل استفاده می کنند.خدمات, خرید, دریافت اطلاعات,… گوگل همیشه گزینه اول برای جستجوهاست. اینجا کار ما شروع می شود کا با خدمات سئو که ارائه می دهیم رنک وبسایت شما را بطور چشمگیری بالا می بریم و سایت شما را به صفحات اول گوگل می کشانیم.

بک لینک ها از زمانی که گوگل متولد شده جزو یکی از فاکتورهای مهم رنکینگ سایت ها بوده اند به همین دلیل است که سرویس سئوی ما بصورت ویزه ای بر دریافت بک لینک های باکیفیت تمرکز کرده است. این موضوع بسیار ساده است, امروزه گوگل با الگوریتم های خود سایتهایی که بک لینک های بی کیفیت زیادی دارند را جریمه می کند و به همین خاطر است که زمان گرفتن بک لینک های چندهزارتایی گذشته است.

امروزه باید تعداد بک لینک های شما کم باشد ولی کیفیت آنها بالا باشد.

چه چیزی کیفیت بک لینک را تعیین می کند؟

بطور کلی، یک بک لینک با کیفیت دارای مشخصه های زیر است:

بیشتر لینک ها (Dofollow) باشد نه (Nofollow)

در میان محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد.

انکرتکست (Anchortext) یا متن لینک دار کاملا طبیعی بنظر برسد.

مرتبط بودن

ارزش های انسانی ( یعنی بک لینک فقط برای خزنده های موتور های جستجو طراحی نشده باشد )

ارزش و اعتبار

۱- لینک های فالو و نوفالو

بک لینک ها بطور پیش فرض فالو هستند، به این معنا که از دید گوگل ارزشمند و می توانند بر رتبه وبسایت شما اثر بگذارند. از طرف دیگر، لینک های نوفالو را داریم که گوگل برای آنها ارزش کمتری قائل است.

بک لینک های شبکه های اجتماعی، نظرات وبلاگ ها و بک لینک های ویکیپدیا همگی نوفالو هستند به علاوه گوگل صاحبان وبسایت ها را ملزم می کند تا با افزودن تگ نوفالو به لینک های اسپانسر شده یا پولی، همکاری تجاری خود را افشا کنند. طبیعتا از آنجایی که فقط لینک های فالو ارزش وبسایت منبع را به وبسایت لینک شده انتقال می دهند، لذا برای بهبود سئوی وبسایت های خود باید به دنبال گرفتن بک لینک های نوفالو باشید. در عین حال، اینکه فقط لینک های فالو داشته باشید می تواند از دید موتورهای جستجو غیر طبیعی به نظر برسد. در واقع لینک های نوفالو می توانند بطور غیر مستقیم بر رتبه شما تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال، بک لینک نوفالو از یک وبسایت پر مخاطب می تواند روش خوبی برای معرفی وب سایتتان باشد. در واقع، بک لینک های نوفالوی مناسب می توانند منبع ارزشمندی برای تولید ترافیک ارجاعی باشند.

۲- محل قرار گیری لینک

لینک های contextual یا بافتی لینک هایی هستند که در یک مقاله جاسازی می شوند. ارزش سئوی این لینک ها نسبت به لینک های فوتر یا نوار جانبی وبسایت به مراتب بیشتر است، زیرا خواننده علاقه مندی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری دارد می تواند به راحتی بر روی آن ها کلیک کرده و از محتوای مشابه استفاده کند.

این به نوبه خود باعث کاهش بانس ریت(Bounce rate) یا نرخ پرش می شود و از دید گوگل به معنای تناسب وبسایت شما با محتوا است.

۳- انکرتکست یا متن لینک شده

انکرتکست همان کلمه یا عبارت قابل کلیکی است که برای لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند حاوی یکی از موارد زیر باشد:

عین کلمه کلیدی

کلمه کلیدی به همراه متن دیگر

نام وبسایت (متن حاوی نام برند)

آدرس وبسایت

عبارت کلی مثل < اینجا کلیک کنید >

عبارت ( ادامه مطلب )

از آنجایی که کلمات کلیدی انکرتکست نشان دهنده موضوع صفحه لینک شده هستند، لذا این پتانسیل را دارند که تاثیر قابل توجهی بر رتبه بندی شما داشته باشند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زیاده روی و استفاده همیشگی از عین کلمه کلیدی برای همه انکرتکست ها درست نیست؛ بلکه باید کاری کنید که گوگل هیچ وقت با بررسی بک لینک های شما احساس نکند که دنبال سواستفاده هستید.

در نتیجه بهترین گزینه برای متن یک لینک به سایت، کلمه کلیدی هدف شماست.

 

۴- مرتبط بودن

مرتبط بودن مهمترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینک هاست. مرتبط بودن به این معناست که لینک هایی که شما دریافت می کنید از وبسایت هایی با موضوعات مشابه و با نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتب یا نامرتبط بودن بک لینک از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟ بطور کلی یک لینک می تواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:

دامین به دامین

دامین به صفحه

صفحه به صفحه

لینک به صفحه

تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حد زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمی توانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وبسایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است این لینک را به عنوان بک لینک نامرتبط شناسایی کنید. منبعی که از آن بک لینک می گیرید به اندازه خود بک لینک اهمیت دارد. در واقع، گوگل زرنگتر شده و روزگار بک لینک گرفتن از وبسایت های بی ربط و نشستن به امید این که جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید به سر آمده است.

به عنوان نمونه، اگر در زمینه طراحی وب فعالیت می کنید، لینک مرتبط لینکی است که از وبسایتی دریافت کرده اید که موضوع ان با طراحی وب و زیر ساخت های ان همخوانی دارد. ( مثلا مباحث بازاریابی و فروش یا سئو) و نه وبسایتی که موضوع آن چیزی مثل باغبانی است.

ارتباط لینک توسط متن لینک، محتوای متن اطراف لینک و سایر لینک های خارجی موجود دران صفحه تعیین می شود. با استفاده از لینک های مرتبط، نه تنها گوگل را خشنود می کنید، بلکه به دلیل تناسب محتوای دو وبسایت لینک دهنده و گیرنده لینک، مشتریان بالقوه بهتر و مناسب تری را نیز به دست خواهید آورد.

۵- ارزش انسانی

ارزشمندترین لینک ها، لینک هایی هستند که برای استفاده های کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزنده های موتورهای جستجو. اگر می خواهید در مورد ارزش های انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا این لینک کاربر را به مقصدی که می خواهد هدایت می کند؟

آیا این لینک دقیقا به همان صفحه ای هدایت می کند که کاربر به دنبالش است؟

آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت می کند؟

وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت می کنیم، شاید باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبانتان کم است، پس لینک شما از ارزش های انسانی کمتری برخوردار است. برای اندازه گیزی میزان تعامل کاربر می توان از فاکتور هایی مانند نظرات مطلب یا انجمن ها استفاده کرد.

همچنین می توانید از ابزاری به نام semrush برای سنجش میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنید. در نهایت فراموش نکنید لینک هایی که بتوانند به سه سوالی که در بالا پرسیده شد پاسخ صحیح دهند همان لینک های با ارزشی هستند که گوگل به دنبال آنهاست.

۶- ارزش و اعتبار

کسبه های یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا تا فروشنده ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوش نام تر بوده، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینک ها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتم های گوگل برای این طراحی شده اند تا بهترین و معتمدترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینک ها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده می کند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایت های معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار شما را نزد موتور های جستجو بالا می برد.

با داغتر شدن بازار رقابت، فقط داشتن لینک های مرتبط کفایت نمی کند، بلکه به داشتن بک لینک از وبسایت های بسیار معتبر یا وبسایت هایی نیاز دارید که گوگل به خاطر ارزش محتوا و لینک هایش به آنها اعتماد دارد.

به عنوان مثال، شاید سایت های خبری مطرح زیاد به کسب و کار شما ربطی پیدا نکنند، اما اگر از آنها بک لینک بگیرید اعتبار بالایشان می تواند به وبسایت شما هم سرایت کند.

برای ارزیابی ارزش بک لینک هر وبسایت می توانید Domain Authority آن را در وبسایت Moz بررسی کنید. Domain Authority شاخصی است که توسط وبسایت مطرح Moz ابداع شده و بسته به تعداد و کیفیت لینک های هر وبسایت برای آن یک امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ در نظر می گیرد.


تاریخ ثبت: ۱۳۹۹,۱۰,۱۹
بازدید: 7226
این مطلب را به اشتراک بگذارید cloob  twitter  stumbleupon  linkedin  Facebook